Made in China

Wel, het zal jullie wel niet verbazen maar van Deutsche Gründlichkeit hebben ze in China nog niet echt gehoord. Neem nu bijvoorbeeld de wegen hier, China heeft ongeveer 3,3 miljoen km aan wegen waarvan een 770.000 km geasfalteerd (2004). Het grootste deel daarvan is in de laatste 30 jaar gebeurd nadat de Chinese overheid de rol van (de communistische) ideologie in de economie liet afnemen. En dat die wegen schijnbaar snel snel aangelegd zijn, merk je wanneer het ‘n paar dagen aan een stuk regent. Het lijkt dan wel of de weg bestaat uit verschillende laagjes suiker met wat kiezel tussengedraaid. Overal enorme gaten waar je met de wagen best niet aan te hoge snelheid overrijdt. Levensgevaarlijk zeg ik u! Maarja, in een land dat ook steeds meer de hete adem van de kredietcrisis in de nek voelt, is het creeëren en behouden van werkgelegenheid natuurlijk een must. En werkgelegenheid is hier geen probleem. Terwijl overal elders de werkloosheidsgraad de hoogte inschiet, hebben ze hier onlangs beslist de werkloosheid voor 2009 gewoon op 4,6% te houden. Let wel, ze hebben het slechts over ‘urban registered unemployment’… Veel migrantarbeiders werken niet zo legaal in andere steden of provincies, vandaar… (zie Hukou voor meer info).

Onlangs hebben ze in China de Chinese People’s Political Consultative Conference (CPPCC) gehouden tesamen met de National People’s Conference (NPC). Een jaarlijks politiek hoogtepunt dat zo’n beetje de democratie in China moet voorstellen. Uit elke provincie en van elke etnische minderheid (er zijn er officieel 56) komen dan vertegenwoordigers (van De Partij natuurlijk) naar Beijing om te komen praten over wat het volk graag verwezenlijkt zou zien. Dit jaar stond het nogal in het teken van de wereldwijde economische crisis en continue groei voor China en ik moet zeggen, ze maken er hier wel werk van… Terwijl ze thuis lagen te lullen over een relanceplan-bis en Fortis werden hier zowat voor elke sector maatregelen uitgewerkt die de economie dienen te stimuleren. En dit allemaal bovenop het 586 miljard US$ herstelprogramma dat in november vorig jaar werd goedgekeurd (en waarvan ze nu al beweren ‘tekenen van herstel te zien’). De export wordt zwaar gesubsidieerd omdat een groot deel van de Chinese economie hierop gebouwd is maar door sterk verminderde vraag in de US en EU is dat niet meer vanzelfsprekend. Vroeger was het zo dat US bedrijven in China investeren om goedkope brol te maken en uit te voeren naar de US waar er gretig geconsumeerd werd. Een win-win situatie voor de Amerikanse investeerders en  consumenten maar ook voor de Chinezen die nu op ‘n berg van zowat 1900 miljard US$ cash zitten en daarmee in het verleden staatobligaties kochten om ‘n extra percentje te krijgen. Maar nu de rente in de US ‘n beetje heel laag staat en de dollar niet zo heel sterk meer is, zitten ze hier natuurlijk ‘n beetje ongemakkelijk te wezen. De economische groei is dit jaar -net als alle voorgaande- vastgelegd op 8%. En laat nu net 8% groei een minimum zijn waarbij algemeen aangenomen wordt dat de sociale onrust minimaal is (lees: ideaal voor jobs te behouden/creëren). En risico’s op sociale onrusten, die zijn er hier genoeg.

Om te beginnen studeren er hier elk jaar minstens 10 miljoen universitaire studenten af en heeft de premier beloofd om dit jaar zeker 9 miljoen jobs te creëren. Maar dat zijn niet allemaal jobs voor hoogopgeleiden en ‘promotie 2008’ is nog niet allemaal aan het werk… Aiai, studenten… die kunnen boos worden… ze weten hier nog goed wat er ’89 gebeurd is (linkje, geblokkeerd hier natuurlijk). Hun groei is hier ook veel te snel gebeurd, steeds meer mensen kunnen het permitteren om hun kinderen verder te laten studeren maar hun economie is grotendeels gebaseerd op lage-kosten-arbeid…ttt 🙂

En dan heb je ook nog ‘n keer de rijke middenklasse die de laatste jaren ‘plots’ rijk geworden zijn. Hier in Wenzhou bijvoorbeeld, gemeten in inkomen per capita, bij de rijkste steden van China. Rijk geworden door te investeren in steenkool bijvoorbeeld, goed wetende dat de staat het niet zou toelaten dat de steenkoolprijs zou zakken. En met dat geld zijn ze dan maar in vastgoed gaan investeren. Hier in Wenzhou en omgeving staan ongelooflijk veel skycrapers in aanbouw en superveel appartementen die gewoon leegstaan. In heel China staat er voor 210 miljoen m² aan appartementen/huizen leeg en investeerders hebben nog ‘n 1,2 miljard m² grond leegstaan om op te bouwen. Ik krijg vaak te horen dat ze die appartementen liever laten leegstaan dan ze voor ‘n lagere prijs te verhuren/verkopen. In Wenzhou is de startprijs per m² van ‘n nieuwbouw appartement 12000 RMB (1290 EUR), mijn appartement zou 1600 EUR/m² opbrengen. Allemaal prijzen die voor de gemiddelde Chinees (met ‘n inkomen van minder dan 150 EUR/mnd) uiteraard niet te betalen zijn. En de jonge mensen die het dan toch kunnen veroorloven en willen investeren in een appartement, lopen het risico daar op lange termijn mee te verliezen. Zoiets kan ik toch niet echt begrijpen… Die middenklasse moet toch ook ongelooflijk hard de ogen uitsteken van de hardwerkende arbeiders? Ik zou er als Chinese arbeider niet echt mee gediend zijn! 🙂

Maar geen nood, de Chinese economie overleeft dat allemaal wel. Ze moeten gewoon de binnenlandse consumptie aanwakkeren om het verlies aan export te compenseren. En dat is één van de doelstellingen op middellange termijn. Maar zo eenvoudig is dat niet. China kent geen sociale vangnetten zoals die thuis bestaan. Wanneer je hier werkloos wordt, krijg je 80 euro per maand van de staat om te overleven. En om je oude dag te verzekeren of gewoon om te anticiperen op mogelijk jobverlies, wordt er hier nogal veel gespaard. En dat is nu ‘n gewoonte die je niet snel afgeleerd kan krijgen. Maar gelijk hebben ze, ze kunnen beter hun goedkope brol in hun eigen land verkopen 🙂 Nee, serieus, de binnenlandse markt is hier echt wel enorm!

Bijvoorbeeld de auto-industrie, een booming business in China. General Motors Shanghai heeft GM zo’n beetje overeind gehouden de laatste jaren. Hier in China bezit 5% van de mensen een auto terwijl dit in de US al 79% is, een gigantische markt dus. En met goedkope autootjes à la QQ (met ‘n *kuch* cilindervolume van 0,8 liter) of de Indische Tata Nano (“Even a laptop is more expensive!”) moet dat wel lukken. En door meer van deze auto’s te verkopen, stimuleer je tegelijkertijd de medische sector want ze zijn natuurlijk niet voor niets geblokkeerd in Europa. Maar zoals elk bedrijf, zijn ze ook hier geinteresseerd in overzeese expantie. ‘n Chinese zinkproducent heeft net een overname afgerond van de tweede grootste zinkproducent ter wereld (“actively shopping for once-in-a-lifetime acquisition opportunities“).

Ook de auto-industrie zou het wel zien zitten om ‘n buitenlands koopje te doen. Volvo en Saab staan toch voor ‘n prikje te koop en nu is het ideale moment om kennis, patenten en distributienetwerken/marketshares aan te kopen. De overheid stimuleert dit en het zou me niet verbazen mochten ze subsidies uitvinden om dit ook effectief uit te voeren. Maar voorlopig kijken ze nog ‘n beetje de kat uit de boom. In 2004 kocht een Chinese autobouwer het Zuid-Koreaanse Ssangyong Motor Company maar dat is niet echt afgelopen als men had gehoopt. En dan nog, kopen ze bijvoorbeeld Volvo over dan moeten ze zich er goed van bewust zijn dat bijvoorbeeld de vakbond bij Volvo zeer sterk is en dat de gemiddelde Zweedse arbeider tot 6 keer meer verdiend dan ‘n Chinees. En Chinezen kunnen heel goed dingen kopieren maar innovatie? Het overkopen van een R&D afdeling betekent natuurlijk niet dat je daarna producten van dezelfde kwaliteit kan bouwen. Het ontbreekt de Chinezen gewoon aan genoeg slimme koppen om diezelfde R&D verder te zetten. En ook 🙂 Ze hebben niet het beste imago natuurlijk… Wie wil er nu ‘n auto kopen, goed wetende dat die ontworpen is door Chinezen én Made in China?

By Ruben Vandekerkhof

Biographical info comes here!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *