Crash

Wel wel, weer wat bijgeleerd vandaag… Vorige week kreeg ik van de driver (verantwoordelijk voor de firmawagens) een papierke van de verzekering dat ik in de auto moest bewaren. Omdat alles in het Chinees was en ik toch wel wilde weten wat al die nummers betekenden, vroeg ik meer uitleg aan Andre. Hij wist me het volgende te vertellen: Mijn auto is tegen diefstal verzekerd voor ‘n kleine 3000 euro en wanneer ik ergens een accident heb dan betaalt de verzekering tot 50.000 euro aan de andere partij en de rest moet de eigenaar van de wagen zelf bijleggen en in mijn geval is dat dus de firma (chance). Maar! Wanneer ik ‘n accident heb (zelf veroorzaakt of niet) en mezelf of een van mijn passagiers geraakt gewond dan vergoedt de verzekering maximaal 3000 euro per persoon. Wanneer ik echter iemand anders verwond die niet in mijn auto zit, dan zou dat vallen onder die 50.000 euro eerder vermeld. Iemand doodrijden kost dus 50.000 euro voor de verzekering maar iemand die sterft in mijn auto wordt voor 3000 euro “ge-settle’d”. Andre wist me dan ook nog even erbij te zeggen dat ze de goedkoopste polis hebben gepakt want ze hebben even een ‘risicoanalyse’ gemaakt en beslist dat er voor mij toch niet zo veel risico bestaat dat ik in ‘n accident terecht kom. Jawadde, ik rij elke dag 120 km over zowel snelwegen als regionale wegen en als er iemand hier op ‘t fabriek risico loopt op ‘n ongeval dan ben ik het wel…

Maar bon, gewoon een reden meer om nooit te vertrekken zonder dat iedereen zijn/haar gordel om heeft en misschien nog beter opletten… Deze middag na de lunch reden Andre, Claudio (bezoeker) en ik terug naar het fabriek op ‘n weg die ik al honderden keren gereden heb, waar nooit echt veel volk is en waar snelheden automatisch begrenst zijn op 50 km/h. Ik reed een brommerke voorbij dat op zijn beurt net ‘n camionneke voorbij gereden was. Ik reed links met voldoende ruimte tussen mij en de brommer. Opeens wijkte de bestuurder van de brommer naar links uit en raakte met zijn stuur mijn spiegel en ‘gleed’ zo langs mijn auto op de grond (chance dat mijn auto altijd net niet proper is zodat forensische analyse gemakkelijker is). Bon, ik had nog even gedacht om gewoon door te rijden maar ben dan toch maar gestopt aan de linkerkant van de straat met mijn 4 pinkers op terwijl Andre uitstapte om met de ‘slachtoffers’ te gaan babbelen. Ene stond al recht en de andere had blijkbaar ‘n zere enkel maar was na 2 minuten ook alweer te been. Brommer was van Chinese makelij dus die had wel wat averij opgelopen maar dat zag er allemaal niet zo serieus uit en ik dacht dat na ‘n paar dreigende woorden van Andre we wel konden vertrekken. Was dus niet het geval, Andre belt de driver op die meteen afkwam om de zaak ‘te regelen’. De politie werd er toch maar niet bijgehaald want die gasten wilden gewoon geld zien. De driver heeft het dan afgehandeld door die 2 gasten samen 100 RMB (10 euro) te betalen om zogezegd ‘de ziekenhuiskosten te dekken’. Ze hadden niet eens hun brommer opgeraapt om te zien of die het nog wel deed.

Ik was ervan overtuigd dat ik geen schuld trof maar wat bleek nu? De driver vertelde me achteraf dat ik toch echt wel keihard schuldig ben aan het veroorzaken van dat ongeval omdat ik NA het accident mijn auto tot stilstand gebracht heb aan de linkerkant van de weg. Dat ze mij een boete geven voor het parkeren aan de verkeerde kant van de baan of het hinderen van verkeer uit de andere richting, is voor mij allemaal goed maar dat ze mij als de schuldige aanduiden om iets wat ik ACHTERAF gedaan had, gaat er bij mij toch niet in. Jawel hoor, zegt de driver, die 2 zaken zijn ‘gelinkt’… En daarbij, vervolgde hij, in China is er een wet die de fietsers en bromfietsers beschermen tegen de veel sterkere auto’s en vrachtwagens. Gewoon omdat ik in een auto reed, was ik dus fout of op zijn minst gedeeltelijk. En ze willen de zwakkere weggebruikers hier beschermen door NA het ongeval geld te laten betalen door degene met de meeste wielen… Preventie is toch niet meteen hun sterkste punt. Zelfs als ik volledig volgens de officiele wegcode reed (en achteraf niets verkeerd uitstak) dan nog was ik voor minstens de helft in fout. Bijvoorbeeld: ik rijd ‘s avonds op ‘n slecht verlichte weg aan ‘n snelheid die veel lager ligt dan de aangegeven maximum snelheid (omdat ongetwijfeld het wegdek niet in schitterende staat verkeert en tegenliggers mij verblinden met hun mistlampen) maar ik slaag er dan toch in om een 2-wieler die op mijn baanvak en naar mij toe rijdt een licht tikske te geven en daardoor tegen de grond smakt (zonder helm uiteraard). Wel, dan ben ik z├ęker in fout, gewoon omdat ze de zwakke weggebruikers willen beschermen… Ja, dat raakt kant nog wal en is zo belachelijk als het groot is maar in China zijn wel meer dingen mogelijk… Jongens, wat ‘n boeren! Als ze dan toch perse preventief hun voetvolk willen beschermen dan moeten ze maar zorgen voor deftig verlichte wegen, iedereen een gratis helm geven samen met een dynamo zodat hun brakke fiets ook verlicht is. Dat helpt de economie er ook nog eens op vooruit.

Ik ben nog steeds graag in China maar zo’n dingen helpen niet echt om de eeuwig aanwezig frustratie te verlichten… Maar bon, vanaf april is er qua alcohol nultolerantie voor autobestuurders, is inhalen via de pechtstrook verboden (duh?) net zoals inhalen langs rechts en ben je je rijbewijs kwijt als je 2 maal meer dan 50% harder rijdt dan de aangeduidde snelheid. Wat ‘n vooruitgang, alleen vrees ik ‘n beetje dat de implementatie niet verder zal geraken dan het centrale hoofdkwantier in Beijing.

Soit, ik noteer dus dat ik toch maar best terug begin te rijden volgens de Belgische Internationale wegcode ook al betekent dat dat ik elke dag 10 minuten langer rijdt van en naar het werk…

By Ruben Vandekerkhof

Biographical info comes here!

2 comments

  1. Ruben toch, had ik u niet gewaarschuwd voor autorijden in China?
    Ikzelf zou het nooit doen… Toch dapper van je!

  2. ik woon nu vijf jaar in wenzhou, nu even op verlof in gent, en ondanks dat mijn chin.echtgenote me de oren van het hoofd zaagt om een auto te kopen, denkt geen haar op datzelfde hoofd daar aan.
    je kan er vanuit gaan dat bij een ongeval je als buitenlander steeds schuld treft: jij bent verzekerd en die chinees bijna nooit en die weet veel beter hoeveel het kost om die politieagent gunstig te stemmen. mijn echtgenote heeft familie en nogal wat kennissen bij de politie……..
    veel plezier nog in mijn geliefd wenzhou.
    nb.vijf jaar geleden kocht ik ons optrekje aan 960euro/m2. ik schat dat wanneer we nu iets groter willen kopen 1500 niet onrealistisch zal zijn. daar gaan mijn spaarcenten :). we wonen in het oude deel van de stad, vlak tegen de rivier. wenzhouzen kennen de buurt als die waar ze al die gedroogde vis, garnalen, enz. kunnen kopen. een kwartiertje wandelen vanaf de aanlegplaats van de veerboot.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *