Ik heb nu al ‘n paar weken mijn rijbewijs en het lukt me vooralsnog aardig goed om elke dag heelhuids -en zonder materiele schade- thuis te komen. Zo vanzelfsprekend is rijden hier nochtans niet, elke keer je de baan op gaat, wordt je geconfronteerd met schijnbaar suicidaal ingestelde voetgangers die plots en zonder te kijken de weg oversteken. ‘s Avond in het donker komen er dan ook nog talloze bromfietsers en fietstaxi’s bij die het niet nodig vinden om lichten te gebruiken. Uiteindelijk is dat voor hen niet nodig natuurlijk, want zij zien genoeg door de lichten van anderen…
En licht is er genoeg op de straat, ttz, iedereen rijdt hier niet graag met enkel dimlichten op, koplampen worden hier meer gebruikt dan waar dan ook. En als het even kan, dan worden de mistlichten ook ingeschakeld. Beeld je dan ‘ns ‘n regenachtige avond voor, in de stad. Je wordt verblind door de koplampen en mistlichten van tegenliggers en tegelijktertijd moet je je klaarhouden om uit te wijken voor de voetganger die daar dan plots midden op de weg loopt/staat. Toeteren helpt niets, ze lopen even nonchalant verder. Alsof het hen niets interesseert. Rhyme verwoordde het laatst zo: “They like to put the responsability in someone else’s hand…” Tja, ben je vet mee als je aangereden wordt door zo nonchalant over te steken en de rest van je leven in ‘n karreke moet zitten of erger… Ondertussen weet ik ook hoeveel het kost om hier iemand dood te rijden (én in fout te zijn). ‘n Slordige 500.000 RMB, als je chance hebt met de wisselkoersen, omgerekend een 50.000 euro. Het overkwam ‘n vriend van Tina ‘t laatst… chance dat de pappie centjes genoeg had zodat ie uit ‘t gevang kon blijven… Ik hoop gewoon dat het mij nooit zal overkomen…mja, leg het maar ‘n keer uit, als je in ‘t donker een bromfietser van de weg maait, die zonder lichten in tegengestelde richting op jouw baanvak rijdt en een helm draagt die eerder bescherming biedt tegen ‘n vallende hamer dan tegen het kussen van ‘n boordsteen/asfalt… Sjonge, jonge, je maakt hier toch wel wat mee. Zoveel ongelukken die gewoon perfect te voorkomen zijn door zich ‘n beetje aan wat regels te houden. Want regels, die zijn er hier niet. Zo lijkt het toch. Iedereen heeft hier zo’n beetje zijn eigen regels. Het lijkt er wel op dat die Chinezen hier op ‘n blauwe maandagmorgen plots met ‘n vierbaansvak voor de deur wakker werden en ‘n auto in de garage. En niemand die de moeite nam hen ‘t een en ‘t ander uit te leggen… Nochtans, om hier ‘n rijbewijs te verkrijgen, ‘t is hetzelfde als thuis. ‘n Theoretisch examen, dan maneuvers leren (en live parkeren ) en dan een testje op de weg.
Maar waar ik mij nog het meest aan erger, is de verkeerspolitie! Wat ‘n bende tamzakken! Zitten ze met hun blinkende SUV op de highway te cruisen met ‘n grote lichtreclame achteraan waar dan in het Chinees “Rij voorzichtig”, “Denk aan je snelheid”, of “Draag je gordel” of iets dergelijks geschreven staat. Zelf rijden ze dan wel links aan ‘n snelheid die eerder gevaarlijk kan genoemd worden en zoveel blauwe en rode lichtjes dat het eerder een kerstboom lijkt. En als het wat mistig wordt (géén idéé waar hun grens ligt), dan sluiten ze de highway af. En dat kom je dan pas te weten als je ofwel al op de highway rijdt, of als je er net wilt opgaan. Van weersvoorspellingen hebben ze hier nog nooit gehoord. Zoals ‘t laatst, ik kijk om 7u uit mijn raam en zie nul, nada, noppes. Dus bel ik naar Selina om te horen of ze ‘s kan horen of de highway open is. ‘No problem’, ikke: ‘yes!’. Een half uur later willen we de highway op, en ja hoor, gesloten. Tss, de loosers!
En als het mistig is dan rijden ze hier dus niet automatisch met hun lichten op maar gebruiken ze gewoon hun knipperlichten… Probeer dan maar ‘n keer uit te maken welke richting ze uitwillen. In zo’n situatie moet het er dan wel uit, “wat ‘n dwazen!”. En nochtans, het woord mist-licht bestaat in het Chinees uit ‘n vergelijkbaar samengesteld woord. Waarom ze het dan niet gebruiken als het mistig is…Joost mag het weten.
Door het rood rijden mag hier ook. Ja, echt waar, op 1 voorwaarde: Als het donker is en er geen flitscamera’s staan! Hier mag je altijd rechtsafslaan en af en toe gebeurt het wel dat de straat rechts zo klein is, of er rijdt gewoon niemand, dat mensen neigen rechts af te slaan maar dan toch stiekem rechtdoor rijden. Vooral taxi- en buschauffeurs hebben daar ‘n handje van aan.
En voorsorteren? Dat kennen ze ook niet. Als je bijvoorbeeld aan een kruispunt rechtdoor wil rijden, moet je altijd ook even naar links voor en naar rechts kijken. De weggebruikers die uit tegengestelde richting komen en naar links afslaan, doen dat door voor je in te slaan in plaats van -zoals gebruikelijk thuis- midden op het kruispunt even te wachten tot het verkeersvrij is… En naar rechts kijken doe je best ook, omdat rechts afslaan altijd mag…
Als je pecht hebt met je wagen, dan zet je die hier niet aan de kant van weg, je laat die gewoon staan. Maar je probeert door wat ‘signalisatie’ de andere weggebruikers te waarschuwen voor het gevaar. En dat kan je doen door een gevarendriehoek, een stuk rots, een struikje, een bus motorolie… En dat leg je dan op ‘n veilige afstand van ‘n meter of 2… Je moet ‘n mol zijn om dan nog niets gezien te hebben…
En spookrijden? Ook dat mag hier! Zolang je daardoor maar ‘n stuk van de weg afsnijdt. De meest straten zijn hier gescheiden door ‘n middenberm en die is niet overal onderbroken… Dusja…
Er zijn zoveel dingen die hier plots mogen als het donker is. Lees: Er is dan geen controle meer. Zoals zware industrie bijvoorbeeld. Vrijdag om 4 uur? Opstarten die brol, ‘de mannen van milieucontrole’ zijn dan toch al naar huis… Overladen vrachtwagens? Mag ook, zolang het maar laat genoeg is. Zoals een paar weken terug, voor Springfestival, we gingen op daguitstap om ‘n paar zeefbandpersen te bekijken en ‘s avonds tijdens het terugnaar huis rijden (‘t was al na 12en), keidruk op de baan! Verklaring van Rhyme: “Now, with Springfestival, people want to do more business, so they tend to overload their trucks to be able to transport more but can only drive at night…”. Ja, en een truck die stilstaat, verliest geen geld zeker…tss…logica…?
Maar eigenlijk, ik zou niet mogen klagen. In Belgie, de afstand tussen Rotselaar en Vilvoorde was maar de helft van Wenzhou-Pingyang maar ik deed er evenlang over. Het went allemaal wel, uiteindelijk is het verkeer hier meestal zoals de platte sch*t na ‘n nachtje teveel Tsingtao drinken, totaal ongecontroleerd maar wel vlotjes!
Helaba,
jaja, t moest er allemaal nen keer uit zeker?!? :-)Ma k kan mij inbeelden dat t dan toch nog wel leuker is om zelf te rijden dan naast een pipo te zitten die op zijn Chinees rijdt…
Leuk om te lezen dat alles daar nog dik in orde is, en mss tot wanneer je weer in t Belgenlandje bent in april!
Slutjes
Sofie